Stilstaan bij wat je hebt

 

Had ik maar… waarom stilstaan af en toe goed is

We hebben het druk. Druk, druk, druk. Zeker voor de zomervakantie moet er nog van alles afgemaakt worden en zijn onze weekenden gevuld met barbecues en feestjes. Nog even naar de nieuwste film en ook de uitverkoop willen we niet missen. Heel gezellig allemaal, maar eigenlijk hollen we onszelf voorbij. Daardoor zijn we ons vaak niet bewust wat onze werkelijke drijfveren zijn in het leven, wie we zijn en waar we staan.

Stilstaan kan op elk moment. NU bijvoorbeeld. Voor we spijt krijgen van dingen die we wel graag willen, maar om de een of andere reden toch niet doen.

Interessant in dit verhaal is het boek van de Australische  verpleegster Bronnie Ware. Zij vroeg mensen op hun sterfbed waar ze spijt van hadden. De top vijf bestond uit:

  1. Ik wilde dat ik de moed had gehad om een leven te leiden zoals ik dat wilde, en niet zoals anderen het wilden
  2. Ik wilde dat ik niet zo hard gewerkt had
  3. Ik wilde dat ik vaker mijn gevoelens had leren te uiten
  4. Ik wilde dat ik meer contact had gehouden met mijn vrienden
  5. Ik wilde dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn

Frappant bij deze terugblik op het leven van mensen in hun laatste levensfase is dat de antwoorden veel diepzinniger zijn dan die bucketlist met allerlei plannen en hoogtepunten die jij misschien op je nachtkastje klaar hebt liggen om binnenkort te gaan ondernemen.

Wat voel jij als je deze top vijf leest? Denk je: Ik ben goed bezig, want ik doe alles wat hier staat? Of komen er wellicht al gedachtes bij je bovendrijven, zoals: Ik moet die vriendin weer eens bellen, of: Ik ga morgen toch tegen mijn collega zeggen dat ik het er niet mee eens ben!

Iedere keer als ik deze lijst zie, word ik weer geraakt. Want ook al weet ik dat ik goede contacten onderhoud met mijn vrienden en steeds vaker zeg wat ik op mijn hart heb, het sluipt er toch in dat ik  me soms laat afleiden door de mening van anderen. En ondanks dat ik hoop nog lang niet aan het eind van mijn leven te zijn, vind ik het toch goed om nu al vaker stil te staan bij wat ik doe.

Word jij ook geraakt door deze top vijf? En wil jij ook bewuster worden waar je mee bezig bent? Doe dan eens de volgende oefening:

  • Kijk naar bovenstaande lijst. Blik terug op je leven tot nu toe.
  • Waar valt je oog het meest op? Kies die levensles eruit.
  • Voel wat je tot nu toe niet gedaan hebt, maar wat je wel zou willen. Schrijf dit eventueel op.
  • Maak een lijstje met minimaal 3 punten voor de komende week: wat ga je doen aan deze levensles?
  • Hang het lijstje boven je bed of op de koelkast of stop het in je agenda.
  • Voer het uit. Probeer er elke dag even aan te denken.

Na een week:

  • Bekijk wat je wel/niet hebt gedaan.
  • Geef jezelf complimenten voor wat je bereikt hebt. Vergeet dit niet!
  • Voel wat je het je voor positiefs heeft gebracht.
  • Vraag jezelf af waarom je bepaalde dingen niet hebt gedaan:
    • Had je een overtuiging dat het je toch niet ging lukken of dat je iets niet kan bereiken?
    • Wilde je het onbewust toch liever niet veranderen?
    • Durfde je het niet?
    • Of zit het gewoon nog niet in je systeem?
  • Ga met deze vragen aan de slag en geef jezelf nog een week om het alsnog te doen.
  • Pak eventueel een andere levensles aan, als je de smaak te pakken hebt.

Heel veel succes, het gaat je altijd iets opleveren. Want:

Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven.  

Meer informatie: Bronnie Ware, Als ik het leven over mocht doen, een jonge vrouw op zoek naar de vijf belangrijkste levenslessen, 2015