10 Tips om lichter te leven in 2017

Deze tips kun je elke dag toepassen, maar je kunt ook besluiten er iedere dag eentje centraal te zetten.

  1. Begin elke dag met een positieve gedachte Ook al is het donker als je wakker wordt en heb je helemaal geen zin in kou of die afspraak ‘s middags, dwing jezelf dan toch tot één positieve gedachte. Denk aan een ontmoeting met iemand, iets leuks op je werk of een lekker gerecht dat je gaat koken. Als je je dag goed begint, scheelt je dat de rest van die dag veel energie. Je start dan al in de plus, om het zo maar eens te zeggen.
  2. Probeer de dag te nemen zoals hij komt Besef dat alles op het juiste moment komt, ook als jij het liever anders had gewild. Door mee te gaan in de stroom van wat er is en het te meer te accepteren, houd je veel energie over, want de meeste energie gaat verloren in verzet en weerstand. En soms moet je gewoon geduld hebben.
  3. Probeer elke dag minimaal 10 minuten niets te doen Ga mediteren of, als je dat moeilijk vindt, pak een kopje thee of koffie en ga mijmeren, of gewoon wat gedachteloos tekenen op papier. Laat alle gedachten die er dan opkomen weer voorbijgaan als een wolk die aan de hemel voorbijdrijft. Ga er vooral niet in mee. Dit niets doen is ook ideaal als je op de bus staat te wachten of voor een drukke kassa in de rij staat. Neem je dan voor om je niet te ergeren, maar gebruik je tijd met reflecteren op iets wat je bezighoudt.
  4. Zorg goed voor je lichaam Dat betekent gezonde voeding, voldoende slaap en elke dag bewegen. Eet bewust, dus niet terwijl je aan de pc zit of de krant leest, maar proef wat je eet. Het maakt je sowieso letterlijk lichter (qua kilo’s), als je je eten niet onbewust naar binnen schuift, want dan eet je altijd meer dan nodig is. En van gezond eten en bewegen voel je je energieker.
  5. Een dag niet gelachten is een dag niet geleefd Een bekende uitdrukking, maar o zo waar. Door te lachen maak je plezier en voel je je gelukkiger. Je kunt (moeilijke) dingen makkelijker relativeren en je voelt je meer verbonden met anderen, want samen lachten is leuk.
  6. Wees altijd aardig tegen de mensen die je tegenkomt Wie goed doet, goed ontmoet. Een glimlach of een vriendelijk woord doet wonderen. Maar iedereen die je ontmoet reageert anders en niet altijd hoe jij het verwacht. Misschien heb je daar een oordeel over, of het maakt je boos. Maar bedenk dan dat die persoon zich zo gedraagt omdat hij niet anders kan op dit moment. Misschien voert hij wel een innerlijke strijd waar je niets van weet en waar hij zich zelf ook niet van bewust is. Hij triggert jou in elk geval op iets in jouzelf. Dus probeer er anders naar te kijken. (Tja, deze is wel lastig, he?)
  7. Benoem voor jezelf maximaal 3 dingen waar je mee zit of waar je je zorgen om maakt Schrijf ze op als je dat makkelijker vindt. Het voordeel hiervan is dat je je dan bewust wordt waar je mee worstelt, want anders sluimeren die gedachten de hele tijd door je onderbewuste. Besluit dan om vandaag niet de hele dag door aan die zaken te denken, maar stel een piekerkwartiertje in, waarin je je bezighoudt met die heikele kwesties. Pieker er 15 minuten ‘vrolijk’ op los en laat het daarna voor die dag gaan.
  8. Accepteer wat er mis ging Heb je iets verkeerd gedaan of ging er iets niet zoals je het wilde? Zie het niet als een mislukking maar als een leermoment. Je hoeft niet perfect te zijn, het is juist heerlijk om fouten te mogen maken. Dat geeft ruimte. En juist die leermomenten brengen je verder in je leven.
  9. Wees mild(er) voor jezelf Zeg tegen je innerlijke criticus: dankjewel dat je me terechtwijst of me ergens mee confronteert, maar ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. Geef jezelf een schouderklopje of een complimentje als je iets goed doet. Wees trots op jezelf en kijk naar wat je allemaal hebt bereikt.
  10. Bedenk aan het eind van de dag drie dingen waar je dankbaar voor was Schrijf ze desnoods op, zodat je een lijstje kan maken. Ook als je geen fijne dag hebt gehad, zijn er vast een paar zaken die wel positief waren: het zonnetje dat scheen, een vriendelijk woord van een voorbijganger of een goede tip van je collega. Het hoeven maar hele kleine dingen te zijn. Tevreden zijn met wat je hebt, geeft je namelijk innerlijke rust.

En last but not least tip 11: Print deze lijst uit en plak hem in je agenda of hang hem boven je bed. Je kunt elke dag opnieuw beginnen met deze 10 tips, mocht het vandaag niet (helemaal) gelukt zijn.

Reacties zijn welkom.

[contact-form-7 404 "Not Found"]