Uitstelgedrag

We kennen het allemaal: je moet een bepaalde klus doen, maar op de een of andere manier komt het er niet van. Je schuift het telkens voor je uit en het gekke is: vaak doe je dat niet eens bewust! Voor je het weet is er alweer een week voorbijgevlogen die zich heeft opgevuld met andere belangrijke zaken.

Dit noemen we uitstelgedrag en ik heb nog nooit iemand gesproken die daar geen last van heeft. Ik kan je verklappen dat ik met deze eerste Inspiratietips behoorlijk aan het uitstellen ben geweest, vandaar deze keuze voor dit thema ;-).

Nu kan ik je in dit blog allerlei tips geven om haalbare doelen te stellen of er niet aan toe te geven, maar ik kijk veel liever naar de oorzaak van dit gedrag. Want waarom stellen we iets uit, waarvan we toch weten dat we het moeten afmaken?

Dit zijn heel vaak angsten, die je  vaak niet als angst onderkent. Denk eens aan:

Angst voor kritiek of afwijzing

Angst om het fout te doen

Angst omdat je niet weet waar je moet beginnen, de klus is te groot

Angst om het alleen te moeten doen

Angst omdat het nieuw of onbekend is

Angst voor conflicten

Angst om zichtbaar te worden  

Om deze vervelende gevoelens weg te drukken, trekken we een zak chips open en eten onze onrust weg. Of we gaan we allerlei redenen in ons hoofd bedenken om het goed te praten, zoals: “Ik heb nu geen tijd, want dit moet eerst gebeuren”, of “Nu regent het, morgen wordt het beter weer”. Je voelt je dan weer goed, al duurt dat geluksmoment maar even.

Weet je dat dit uitstelgedrag je bergen energie kost? Want die ratten knagen ondertussen maar door in je hoofd en de klus blijft gewoon liggen. En jij houdt jezelf voor de gek met allerlei argumenten die je bedenkt om jezelf goed te praten. Dat is nog het ergste!

Wat kun je dan doen als je iets aan het uitstellen bent? Kijk eerst eens naar de lijst hierboven en voel of het met een van deze dingen te maken heeft. Misschien was je je daar nog niet bewust van.

Is het antwoord JA? Ga er dan eens rustig voor zitten en laat die angst eens goed tot je doordringen. Loop niet voor de beer weg (hij bijt niet) en trek geen zak borrelnootjes open! Accepteer gewoon dat die angst er zit. De weerstand tegen die klus mag er zijn, want besef dat het niet zozeer het project zelf is, maar de angst voor iets eromheen (de tijdsdruk, het is nieuw of je moet het alleen doen). Doe dit elke keer als je merkt dat je aan het uitstellen bent.

Maak dan een lijst met kleine stapjes om de klus te klaren. Dus begin bij het einde (bv. de presentatie voordragen aan je baas) en werk zo in stappen terug (globaal de inhoud op papier zetten, uitwerken op je computer, met een collega overleggen, lay-outen met PowerPoint, hardop oefenen voor de spiegel, voordragen aan je vriendin enz…). Zo krijg je deeltaken en wordt het een behapbaar geheel.

Is het antwoord NEE? Praat met mensen uit je omgeving/ je werk over je uitstelgedrag en vraag of zij ideeën hebben waarom jij deze taak voor je uitschuift. Laat hen de lijst met oorzaken van uitgestelgedrag zien. Vaak weten anderen het beter dan jezelf waar het mee te maken heeft. Doe vervolgens hetzelfde als bij ja.

Resultaat is dat je meer grip krijgt op je uitstelgedrag en geen kostbare tijd meer verspilt met dralen. In mijn geval stelde ik deze nieuwsbrief uit omdat ik bang was dat het niet goed genoeg was (angst voor afwijzing). Het feit dat deze tekst voor je ligt, is dus een overwinning op mezelf.